Dag 8 (03/08): Temse - Alken

Gepubliceerd op 10 augustus 2018 om 13:41

Temse --> Leuven

Na een stevige dag werken (onze laatste werkdag), is het tijd voor vakantie. Terwijl de rest van de familie al een hele dag in Limburg zit, komen wij (mijn vriendin en zus) achter met de trein. Het station van Temse ligt op 5 minuten rijden van ons vakantiewerk en is dus de logische opstapplaats om de trein te nemen naar Limburg.

We zijn een half uur te vroeg in Temse, zodat we nog genoeg tijd over hebben om ons ticket te kopen (alle 3 een Go Unlimited voor de maand augustus).

Temse heeft een klein station langs een enkelsporige lijn. Op de deur van het stationsgebouw zie ik dat het station nog maar 2 jaar gesloten is voor reizigers, al ziet het er nog zeer verzorgd uit aan de binnenkant: jammer voor de reizigers die binnen willen zitten. Zo is het station van Beveren ook gesloten geweest voor de reizigers. Dat was in de namiddag, vanaf dat de loketten sluiten. Er zijn toen klachten binnengekomen doordat de reizigers niet meer binnen konden zitten. Daarop hebben ze een deur geplaatst met een tijdsslot (zie dit artikel op HLN). Zo kunnen de reizigers nog gebruik maken van het stationsgebouw tot 20u. Ik vind dat ze dit in wat meer stations mogen toepassen.

Genoeg uitleg, hier zijn wat foto's van de tussenliggende stations.

De trein had haltes in Temse, Bornem, Puurs, Willebroek, Mechelen, Muizen, Hever, Boortmeerbeek, Haacht, Wespelaar-Tildonk, Hambos, Wijgmaal en Leuven.

Leuven --> Alken

Het tweede deel van de reis was op een snikhete piekuur naar Genk. Deze M4 heeft waarschijnlijk de hele dag in de zon gestaan in zijn depot en was verschrikkelijk heet. Gelukkig dat het nog maar 50 minuten meer was, met haltes in Tienen, Landen, Sint-Truiden en Alken, waar ons vakantieverblijf was.

Ik had ook medelijden met de conducteur van dienst: In lange broek en volledig uniform met pet staan werken in zeer warme omstandigheden. Het is spijtig dat die mensen, die moeten zorgen voor de reizigers hun veiligheid, niet in korte broek,of aangepaste kledij, mogen komen werken, maar wel van de warmte onwel mogen worden. Wel een dikke chapeau voor alle werknemers van NMBS voor in deze hitte te werken.

Dan iets meer over de treinrit zelf. Het is ook een mooie lijn die ik nu voor de eerste keer heb gedaan. Tussen het groen rijdt de trein van stad naar stad. Ik moet zeker nog eens terugkomen voor de kleine haltes tussenin. Het is zeker eens de moeite waard om, als u tijd over heeft, langs hier naar Luik te rijden i.p.v. de hogesnelheidslijn te nemen. Liefst wel op een frissere dag, of in een frissere trein.

In Landen slaat deze trein af naar Sint-Truiden en Hasselt. Weer een mooie lijn die ik nog nooit eerder op voorhand heb gedaan. Hier zie je duidelijk al de eerste boomgaarden van Limburg. In Sint-Truiden moesten we even wachten op een tegenliggende trein. Het is tot in Alken namelijk een enkel spoor. Uiteindelijk komen we toe in Alken station, op 1.8km van het centrum.

De dinsdag erop ben ik hier weer vertrokken naar huis, maar heb ik geen nieuwe stops gemaakt, dus geen verslagje. Het volgende deel van mijn reis wordt gemaakt in de laatste week van augustus, om nog even van mijn Go Unlimited te genieten. Via de facebookpagina zal ik op voorhand aankondigen naar waar ik zal trekken. Tot dan!

Reactie plaatsen

Reacties

Kristof Peeters
3 jaar geleden

Hallo Ben,
Leuke website heb je gemaakt.
Kende je het oude treinstation van Racour (Raatshoven)? Dit ligt op grondgebied van Landen en is momenteel een B&B. Naast het station waarin enkele kamers werden gemaakt, kan je ook slapen in een heringerichte trein. https://stationracour.be/nl/
Gezien je passie voor de treinstations misschien wel iets voor jou.
Met vriendelijke groeten,
Kristof